4 ok a menstruációt megelőző tünetek mögött

Ahogy közeledünk a menstruáció felé, testünk energiaszintje a peteéréskor tapasztalt kirobbanó, csábításra hívó nagy erőkhöz képest bizony csökkenésnek indul, ami teljesen természetes jelenség. Ez hormonálisan is egy felkészülési időszak a fészekrakásra, ha ugyanis a petesejt megtermékenyül és beágyazódik, az ebben a szakaszban történik. Így mind testileg, mind érzelmileg a csendesebb, nyugodtabb tevékenységek felé vonzódunk. Ezért ekkor már érdemes kerülni a társasági meghívásokat, mert túlságosan fárasztóak lehetnek, ahogy a hevesebb mozgás sem esik már jól, ellenkező esetben a hormonrendszer könnyen kibillen az egyensúlyából.

Legtöbben bizony úgy szembesülünk ezzel, hogy a menstruációt megelőző napokban kellemetlen tüneteink vannak, rossz a közérzetünk. Ezt a jelenséget nevezzük PMS-nek, azaz premenstruációs tünetegyüttesnek. Ez nem normális jelenség! A menstruációnak úgy kellene megjönnie, hogy meglep minket, mert nincs semmilyen előjele. Ezért úgy gondolom, ezzel kell kezdeni a tanulást a női testről! A PMS-nél leggyakrabban olyan kellemetlen jelenségeket tapasztalhatunk, mint mellfeszülés, vizesedés, puffadságérzés, fejfájás, hangulatingadozás, érzelgősség, ingerlékenység és az édes íz ellenállhatatlan kívánása...

Nézzük meg, hogy mi is áll az egyik legtöbbünket érintő tünet, a hangulatingadozás és édesség iránti nagyobb vágy mögött?

A szakasz végén csökkenő ösztrogénszint kihat agyunk ópiátszerű anyagaira is: a dopamin (örömért, jutalmazásért felelős hormon) és szerotonin (boldogságért felelős hormon) szintje alacsonyabb lesz, ami miatt kellemetlen hangulatingadozásokban lehet részünk és ingerlékennyé, szorongóvá válhatunk. Ismerős???

Ezt pedig a szervezetünk úgy javítja ki, hogy szénhidrátot, azon belül is kifejezetten az édeset fogja kívánni, mivel ebből képes előállítani ezeket a hormonokat. Ráadásul az édes íz evolúciósan is nyugtató (gondoljunk csak arra, hogy az anyatejben is az édes íz dominál).

Viszont a kiegyensúlyozott hormonszinteknél, azaz ha a csökkenő ösztrogén mellett megfelelő mennyiségű progeszteron van, ezek a hangulati tünetek minimálisak lehetnek, mivel az utóbbi hormon természetes idegsejt nyugtató és segíti az ellazulást (többek között az izmok ellazulását is: ő akadályozza meg a méhösszehúzódásokat is a várandósság alatt!).

De hát miért??? Lássuk, honnan fúj a szél! A PMS-nek több oka lehet:
A hormonrendszer harmóniája a 4 fontos terület működésén múlik, ezek nem megfelelő működése egyenként is simán PMS-hez vezethetnek, összességében pedig egymás hatását erősítik

- Ha nem megfelelő a női ciklus nemi hormonok általi szabályozása: A vérzést megelőző napokra a progeszteron termelés idő előtt alábbhagyhat, ha a petefészkünk nincs jó kondícióban tápanyag hiányok miatt.

- Amikor nem megfelelő a kiválasztó szerveink állapota, akkor az ösztrogén nem bomlik le és ürül ki időben, így borítva fel a megfelelő egyensúlyt (ösztrogén-dominancia). Ez lehet a terhelt máj miatt, hiszen ő bontja le a hormonokat. És lehet a nem megfelelően működő bélrendszer miatt is, például ha túl kevés rostot fogyasztunk, ami segítené az elhasználódott hormonok útját a szervezetből kifelé, akkor ők bizony benn maradnak és nemkívánatos hatásaik lesznek.

- A nem megfelelő vércukor-szabályozás elindít egy lavinát: A máj lehet terhelt gyógyszerek, fogamzásgátló tabletta szedése miatt, vagy a nem megfelelő vércukor-szabályozás miatt. Ugyanis ekkor a máj az, ami az alacsony vércukorszint ellensúlyozása érdekében a cukorraktárból kisegíti a szervezetet, így olyan plusz teher alatt lesz, hogy nem marad kapacitása a felhasznált ösztrogén hormon lebontására, így az nem fog a szervezetből kiürülni.

- Ha nem megfelelő a stressz szabályozásért felelős mellékvese állapota: Ha túl sok stressz ér minket hosszú távon (akár egy ételérzékenység, de egy feldolgozatlan érzelmi probléma miatt is), akkor pedig a progeszteron hormon nem tud eljutni a célsejtekhez és így olyan, mintha nem is lenne jelen, ami ismét borítja az egyensúlyt (ösztrogén-dominancia).

TIPP – Hogyan segíthet az étkezés?

A legjobbat a rostban gazdag, grillezett zöldségekkel tehetsz magadért!
Mégpedig 3 okból:

Az egészséges, természetes cukrok ugyanis - melyek a grillezés hatására keletkeznek és nem édességből, hanem zöldségekből származnak, mégis édes ízűek - segítik elkerülni a szakasz végén csökkenő ösztrogén miatt kialakuló ingerlékenységet (ugye az édes íz nyugtató az idegeknek, ezért szeretünk stressz esetén is nassolni).

A bő rosttartalom segíti a májat és a vastagbelet abban, hogy elég hatékonyan tudják a felesleges ösztrogént kiválasztani és kiüríteni a szervezetből.

Elegendő összetett szénhidráttal stabilizálhatjuk agyunk dopamin és szerotonin szintjét, így segítve a hangulatingadozások megakadályozását.

A hormonrendszer harmóniája 4 testfolyamatainkat szabályzó rendszer megfelelő működésén múlik: a női ciklus nemi hormonok általi szabályozásán, a vércukor szabályozáson, a stressz szabályozáson és a méregtelenítő szerveink működésén. Ezek működését és megfelelő támogatását tanítom meg Neked a “Ciklusharmonizáló” kurzuson. Megtanítom felismerni a tested által küldött jelzéseket, hogy azok mit jelentenek. Megkapod a hormon egyensúly eléréséhez az eszközöket: az étkezésről és kiegészítőkről szóló tudást, így minden nap tehetsz önmagadért és a hormonrendszered harmóniájáért.

Jelentkezem a kurzusra Vissza lépek a Workshop oldalára